fredag 20 augusti 2010

Doha road trip

Vaknade klockan 8 imorse och kunde icke somna om :( vad gör man i ett land där man inte känner så många människor och det är helg och Ramadan tänkte jag?

Jo man tar bilen och cruisar runt lite och rekogniserar lite :)

Sagt och gjort, jag satte sikte mot Dohas hamn för att senare försöka hitta den publika stranden. Jag hittade hamnen men stranden var inte att finna. När jag kom hem till hotellet och checkade Google Earth så såg jag att jag kört rakt förbi stranden (Vilket jag misstänkte när jag körde förbi den…). Nå väl det är lördag imorgon så jag kanske tar mig en tur dit då istället…

Att sitta i en bil och köra runt är väl ok i 43 graders värme, men så fort man ska ut och ta en bild eller två så märker man ganska snart att 43 grader inte är gjort för oss nordbor…5 minuter utanför bilen och svetten börjar komma och man får skynda sig tillbaka till bilen. Som för övrigt är igång hela tiden (A/C avbrott kan ju vara lika med döden hehe). 1 liter soppa här nere kostar minder än 1 krona så lite tomgångskörning är väl ok…alla gör så sju :)

Väl vid hamnen parkerade jag bilen en bit bort för att ta en promenad runt hamnen för att fotta lite. 10 minuter senare fann jag mig själv i bilen igen körandes runt i hamnen och fotta :) Det är så sjukt varmt och utan vatten är man ju stekt (Ramadan, får inte dricka in public). Det värsta är att jag ser andra gå runt som om det var 20 grader. Det satt tom. en snubbe i gräset och läste tidningen?! Hur är det möjligt…

Jag hamnade också (av misstag) vid kontoret. Tog lite snap-shots därifrån också.

En rolig grej här i Doha är deras övergångsställen, en gul skylt med en bild av en människa som går över, ser ut så här :) och en bild på en ny grej för mig, ett grönt ljus för U-sväng…

Funderar starkt på att dra iväg ikväll och kolla fotboll, men vi får se hur det blir med det…Qatars bästa fotbollslag Al Sadd har sin stadium precis här vid hotellet, om jag inte kollat fel på kartan :). Undrar om det bara är att dra dit och köpa en biljett eller om man måste vara medlem…får kolla med receptionen på hotellet. Matchen börjar 21:30 så jag har ju ett par timmar på mig att fundera…

Imorgon klockan 14 så är jag och ett par andra på kontoret bjudna hem till en familj som bor på det compund där vi ska bo sen, Al Hambra, det ska bli trevligt. Kan ju inte träffa för många människor nu när jag är här nere och förbereder för familjen :)

Ny rapport kommer imorgon!

Albumet med bilderna från min biltur hittar ni här

Doha Roadtrip #1

Imorgon är planerna som följer, gå upp så sent

1 kommentar:

  1. Hej hjärtat jättekul att du tar bilder så man kan få en liten uppfattning av hur det ser ut. Hm inte smart att åka iväg utan att ta dricka med i den värmen;) kramis hoppas du får trevligt på bjudningen

    mamsen

    SvaraRadera