torsdag 12 augusti 2010

Ramadan vs. kontoret

Ramadan Kareem!

För er som inte vet så är Ramadan den heliga månaden för muslimer. Det är lite som julhelgen för oss hemma i sverige fast tvärrt om :)

Man får inte förtära någonting mellan soluppgång och solnedgång. Detta innefattar även oss icke troende på allmän plats. Detta får skötas privat eller när man är säker på att det inte kan ses av någon muslim.

På kontoret sitter vi 25 personer i ett kontorslandskap. 2 av oss är muslimer ändå måste vi 23 icke muslimer gömma oss när vi ska dricka vårt kaffe eller tom. byta snuset under läppen. Tuggumi ingår också i sådant man inte får springa runt och tugga på hur som helst under ramadan.

Idag var andra dagen på kontoret. Mina dagar just nu består mestadels i att läsa manualer och kolla runt i NAV databasen.

Jag var iväg idag och gjorde ett syntest för att kunna få mitt Qatariska körkort, som tur är så är jag seende och får lov att köra bil här nere :)


Så här ser ett sådant ut :) (vänligen ignorera bilden)

Jag åkte även iväg till ett köpcentrum idag för att införskaffa mig en HDMI kabel. En rolig grej är att jag sprang ner till den lokala tv-handlaren här bredvid hotellet för jag tänkte att dom har säkert HDMI kablar för dom säljer ju LED tv...men icke...använder stackarna här nere SCART eller vad...som tur är så hade dom HDMI kablar på Garrefour på vilagio köpcentrat. En taxi dit kostade 23 QR (48 spänn) och det är en bra bit :) najs.

Nu sitter jag och väntar på att Sandra ska ringa, hon sitter där hemma och snackar skit med damerna på en så kallad "tjej träff" :)

Har börjat lägga upp lite bilder på Picasa, hittas här http://picasaweb.google.se/mathias.stjernfelt

//Mathias

2 kommentarer: