tisdag 10 augusti 2010

På plats i Doha


Då sitter jag i planet bara 30 min från Doha's flygplats. Det har varit en lång flygning men jag måste säga att Qatar airways 5 stjärnor är välförtjänta. Trodde inte det fanns en sån service på flyplan i dessa dagar :)

Usch vad det kändes jobbig att lämna familjen på Kastrup. Hoppas de här 3 veckorna går fort så vi kan vara tillsammans snart igen.

Allt gick jätte bra på Kastrup i övrigt med incheckning, säkerhetskontroll och boarding.

På planet serverades lunch, drink, dricka, mer dricka, smörgås och kaffe och mer dricka :) tur dom har rullians på saker så man inte blir så superutråkad. Dom visade Ironman 2 och The Bounty Hunter på skärmarna. Till mig glädje så körde dom också Frasier avsnitt emellan :)

Att anlända till Qatar, Doha på kvällen är verkligen att rekommendera grymt häftig vy över staden och alla ljusen.



När planet väl landat på Qatar international airport så måste man som utlänning skaffa ett visum eller visa upp ett om man redan har ett. Detta görs vid ett Immigration bås. Om man inte som jag har ett visum fixat så ber de om ditt pass och senare ditt kreditkort, sen är det klart och man kan gå vidare och hämta sitt bagage.

När bagaget är hämtat så ska man gå till skanningsstationen, det är här dom hittar eventuell sprit och griskött. Detta får man icke ta med sig in i landet.

Jag hade tur för det var inte så mycket ressenärer när vårt plan anlände så ovanstående var avklarat på ungefär 30 minuter. Imigrationsgrejen kan i vissa fall ta upp emot 2 timmar har jag hört.

Henrik på Maersk var vänlig nog att hämta upp mig och köra mig till hotellet. Väl där så gick incheckningen som smort och jag var snart uppackad och duschad. Det blev en Ceasar sallad och en fruktkorg till kvällsmat (fruktkorgen bjuder Ramada Plaza på) :)

Henrik nämnde också en superbra sak, vi ska bo i första huset i 1 månad för att sedan flytta till ett mer barnvänligt compound där de andra på Maersk också bor. Glädjande nyheter för Sandra och framförallt Thea!

Imorgon blir det en tidig start med frukost klockan 06 och upphämtning av kollegan Percy vid 06:30...får nog ta och säga Good night Doha och börja brottas med kuddarna.

//Mathias

Location:Doha,Qatar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar