söndag 13 mars 2011

Weekend i Dubai

Vi var som många utav er redan vet i Dubai förra helgen, vi började prata om att resa iväg någonstans i världen med Johannes och Elin men vi kunde inte hitta någon resa på så kort varsel, så vi bestmde oss för att ta en kort semester i staden Dubai istället.

Staden Dubai liknar Doha mycket men bara det att man får multiplicera med 4 eller 5 :). Dom har lyckats bättre med att gömma ökenkänslan med fina blommor och gröna mattor lite varstans så det var ändå som att komma bort. Resan dit från Doha tar inte mer än 45 minuter…

Hotellet vi bodde på heter Atlantis The Palm och ligger längst ut på The Palm. RIktigt häftigt hotell som bjuder på vattenland, pooler, stränder och ett gigantiskt akvarium. Ett riktigt paradis för en barnfamilj som vi och ett vattendjur som heter Thea :)

Första dagen checkade vi in runt 12, riktigt hungriga var vi så vi gick för att leta efter en restaurang. På väg till restaurangen gick vi förbi det stora akvariet som finns vid lobbyn ungefär. Ett riktigt maffigt akvarium med säkert ett par hundra fiskar, Thea var så klart förundrad och ville ta sig en titt (likaså Mamma och Pappa) hehe.

Maten bestod av en stor buffé och var riktigt smarrig, kostade lite i överkant av vad man fick, men men man är bara på Atlantis en gång :)

Efter lunchen byte vi om och gick mot en utav poolerna, riktigt fint men vattnet är inte uppvärmt så jag avkatade med att bada denna gången, inget Thea och Sandra bryr sig om dock. Det blev också en tur till vattenlandet där man kunde åka under vattnet och titta på fiskar innefrån ett “rör”. Häftigt häftigt. Tyvärr så var Thea för kort i rocket för detta men hon  hittade den snabbaste rutshkanan vid barnpoolen istället så hon var jätteglad iallafall :)

Vi valde att stanna på hotellet första kvällen och tog oss mot The Lost Chambers, dom har byggt ett grottsystem med en massa små akvarium med fiskar av olika typer. Dom har försökt få det att likna en plats där utomjordingar har landat. Riktigt häftigt!

Klicka för att komma till dag 1 albumet

Dag 2 blev en solig och fin dag som vi spenderade vid en utav dom andra poolerna. Vi fick tag i en superplats där poolkanten var mer som en strand vilket var toppen för både Thea och Lucas!

Frukosten vi åt var så maffig att vi inte behövde äta något på hela dagen :) Vi väntade tills vi kom fram till Dubai Mall. På Dubai Mall fick vi se The Waterfall och Deras akvarium som måste vara 4 gånger så stort som det på Atlantis. Vi fick också chansen att ta oss en titt på det berömda fontänskådespelet och på Burj Khalifa som är världens just nu högsta byggnad :)

En sjukt häftig grej på Dubai Mall är att dom byggt en tunnel under akvariet där man kan gå och titta upp på hajarna och fiskarna som simmar där, riktigt spännande och häftigt!

Klicka för att komma till dag 2 albumet

När vi vaknade på lördagen upptäkte vi att vädret inte riktigt kändes som poolväder så vi bestämde oss för att äta frukost och dra in till Dubai Mall igen. Vi hade ju missat det som vi såg fram emote allra mest, KidZania, det är en stad som har byggts upp i miniatyr. Jag skojar inte om staden är stor som en mindre by i Sverige. Här inne kan ungarna arbeta med olika yrken för att tjäna låtsaspengar (Kidzos) som senare kan spenderas på diverse olika saker.

Thea var som in trans (både jag och Sandra också för den delen) hon arbetade som pizzabagare, kassörska, på akuten, som sjuksyster och mycket mycket mer.

Vi hade så kul att vi till och med glömde äta :) Vi spenderade 7,5 timmar inne i den här lilla staden, så sjukt imponerande och riktigt roligt för ungarna! Om ni någonsin åker till Dubai och har en unge på 5+ med er så dra dit ni kommer inte ångra er!

Klicka för att komma till dag 3 albumet

Sista dagen var lugn och skön, vi stannade på hotellet och tittade på delfiner och Thea fick leka av sig lite av den sista energin i vatten landet.

Klicka för att komma till dag 4 albumet

En av våra absolut bästa resor, en helt underbar helg där alla var vänner och alla bara hade det supermysigt och roligt hela tiden!

Dubai besöker vi gärna igen!

1. helt sjukt!!!! dit ska jag oxå,hade jag inte opererat ögonen så hade jag varit där NU1 ha det bra

2. Det ser ut som en dröm, vi här hemma i Sverige får i allafall njuta av bilderna det är väl det närmaste vi kan komma. Är faktiskt lite avundsjuk. Helt sjukt vilka otroliga bilder, nu kommer ni snart hem till Sverige vi har längtat så.
    Många kramar
    Mormor och morfar

3. bosse sa Helt sanslöst jag skulle inte tveka, att åka dit. Så roligt för Thea. MVH BOSSE

4. Man kan inte fatta detta underbara,Hela familjen verkar ha det bra och roligt.Men vi åker dit nästa vecka, vi vann på dagens dubbel i lördags det gav i odds 3,5 hi,hi hi.Ha det bra så länge.

5. Hej på er!
    Nu vet jag vart vi ska resa till vintern!
    Jätte fina bilder, kul att se.
    Mathias du kan ju bli utrikes korre.
    Vilken upplevelse för Thea.
    Hälsn.Britt

6. Hej!
    Vilka fina bilder:) Är det det nya objektivet?? Har du fått ny barnvagn Sandra:) Kom nu hem fort som tusan... Saknar er!! Tråkigt här hemma... Ha det underbart! Puss o kram